Intervju: Dragan Lazić, regionalni direktor kompanije Xella za jugoistočnu Evropu i izvršni direktor Xella Srbija d.о.о

Društvene i demografske promene u ovom delu jugo-istočne Evrope dovode do povećane tražnje za visokim kvalitetom gradnje, naročito u segmentu višestambenih objekata. Sve je više izražena potreba za održivim, energetski efikasnim i visoko kvalitetnim građeviskim materijalima, koji doprinose efikasnijoj i bržoj gradnji, ali i zdravijem okruženju za krajnje korisnike izgrađenog životnog prostora.

Nemačka kompanija Xella je vodeći evropski proizvođač građevinskog materijala koji svojim brendovima Ytong, Silka i Multipor nudi sveobuhvatna rešenja za gradnju i izolaciju stambenih, poslovnih i ostalih objekata različite namene. Xella u Srbiji posluje još od 2004. godine, gde je nakon uspešene privatizacije kompanije Kolubara Gasbeton, u prve dve godine rekonstrukcije proizvodnih pogona uloženo preko 12 milona evra. Ukupna investicija za unapređenje tehnologije i kvaliteta proizvoda do sada već prelazi 25 milona evra, a već postoje planovi razvoja i proširenja kapaciteta kako bi se zadovoljile rastuće potrebe domaćeg tržišta, ali i sve većeg izvoza u zemlje u okruženju.

dragan-lazic

Poznato je da Xella prati moderne svetske standarde u proizvodnji i kvalitetu građevinskog materijala, ali i da osluškuje potrebe lokalnog tržišta. Šta je ono što kupci u Srbiji najviše traže i očekuju od građevinskog materijala?

Novi talas tehnoloških inovacija i naročito digitalizacija, imaju ogroman društveni i ekonomski uticaj na životni stil ljudi kako u svetu, tako i kod nas. Xella je prepoznala ovaj trend, te je iz tog razloga započela inicijativu „blue.sprint“, kojom uvodimo industriju građevinskih materijala u digitalno doba. Ova inicijativa podstiče korišćenje novih tehnologija, BIMa i virtualne stvarnosti u građevinskoj industriji. Pozivamo sve projektante i investitore koji su zainteresovani za ovaj vid saradnje da nam se jave. 
Digitalizacija je dovela do toga da su kupci danas bolje informisani nego ranije i ne gledaju isključivo cenu proizvoda nego i njegovu dodatnu vrednost tokom godina korišćenja. Naši kupci od nas očekuju vrhunski proizvod i vrhunsku uslugu, pa je naš glavni cilj prepoznavanje njihovih potreba i odgovor na njih. Danas kupci žele da budu  u kontaktu sa proizvođačem i da dobiju što više informacija o proizvodu. Iz tog razloga, mi smo naše poslovanje postavili na način da nudimo puno više od samog proizvoda. Investitorima, projektantima i izvođačima nudimo tehničko savetovanje i izradu tehničkih elaborata s ciljem da pronađu i primene najbolja rešenja. Imamo jak tim mladih stručnjaka, inžinjera i arhitekata, koji su, u svim fazama planiranja i gradnje, u mogućnosti da našim klijentima pruže potpunu podršku i pomoć u realizaciji njihovih projekata.

Veliki procenat od ukupne svetske energije troše zgrade, tj. prostori u kojima radimo i živimo. Poslujući u skladu sa energetski efikasnom gradnjom, kompanija Xella uveliko doprinosi uštedi energije. Možete li objasniti na koji način?

Da, gotovo 40% potrošnje energije otpada na zgrade. Xella proizvodi su održivi, kako u proizvodnji, tako i u upotrebi. Takođe, naši proizvodi prolaze kroz  proces kontinuiranog razvoja i unapređenja i na taj način doprinose izgradnji energetski efikasnih i visokokvalitetnih objekata, a time i zaštiti okoline i očuvanju prirodnih resursa.
Ovde posebno treba istaći naš jedinstveni proizvod Ytong Termoblok koji svojim vrhunskim karakteristikama omogućava građenje objekta bez korišćenja dodatne toplotne izolacije. Možemo ga svrstati u kategoriju premijum proizvoda zato to što je lagan, brzo ugradiv, ima nizak koeficijent toplotne  provodljivosti - zimi greje, a leti hladi - što omogućava da zidovi dišu, čime stvara zdravu i prijatnu mikro klimu životnog ili radnog prostora.

xella-base

Poznato je da građevinska industrija u svojim proizvodnim procesima koristi velike količine materijala i sirovina. Na koji način tretirate prozvodni otpad i kako štitite životnu okolinu?

Zaštitu životne sredine posmatramo isključivo kroz koncept ciklične ekonomije, odnsono sveobuhvatne održivosti. Upravo zato mi i nabavljamo naše sirovine od kompanija koje imaju visok nivo korporativne i socijalne odgovornosti i koje to rade na način upravo sličan nama. Da bismo zatvorili ceo krug, uveli smo sistem recikliranja proizvoda, te smo u mogućnosti da naše proizvode recikliramo ili koristimo ponovo u proizvodnji. O efikasnosti te naše strategije koja se primenjuje već dugo svedoči i podatak da smo mi praktično već dostigli cilj koji je postavljen u Evropskoj Uniji za 2020. godinu, a to je da se 70% građevinskog materijala reciklira. Sledeći, ali ne i manje značajan element, je smanjivanje emisije ugljen dioksida. Visoka energetska efikasnost koju obezbeđuju naši blokovi direktno smanjuje potrošnju energije za grejanje i hlađenje objekata. To je jedan od najbitnijih elemenata za smanjenje emisije štetnih gasova. S druge strane, mi smo se pobrinuli da i u samom proizvodnom procesu, svedemo emisiju istih na minimum. To potvrđuje i činjenica da je prilikom rekonstrukcije starog proizvodnog pogona u potpunosti ukinuta upotreba teških  goriva za proizvodnju vodene pare, čime je eliminisana emisija štetnih gasova u atmosferu. Korak dalje u očuvanju sredine napravljen je i uvođenjem mogućnosti transfera vodene pare koja je već korištena u procesu autoklaviranja - iz jedne autoklave u drugu ili korišćenjem iste za potrebe grejanja delova proizvodnog pogona. Pored toga kondenzat nastao u toku samog procesa proizvodnje ponovo se upotrebljava u procesu proizvodnje, čime se dodatno smanjuje i utrošak industrijske (sirove) vode.
Na kraju treba istaći da su naši proizvodi lako obradivi blokovi, tako da tokom gradnje ostaje vrlo malo otpada, što osim ekološkog ima i povoljan finansijski efekat za naše klijente.

Vaše najpoznatije robne marke su Ytong, Silka i Multipor. Za koje svrhe i kojoj vrsti kupaca su prvenstveno namenjeni ovi proizvodi?

Ytong je naš najjači i najprepoznatljiviji brend. Radi se o blokovima za zidanje niskoenergetskih objekata, koji omogućavaju laku i brzu gradnju uz minimalan otpad na gradilištu. Ytong je 2013. godine uvršćen u „Top100 brendova XX veka“ uz čuvene brendove kao što su Mercedes ili BMW. 
Multipor su negorive, mineralne termoizolacione ploče namenjene izolaciji svih vrsta objekata. Multipor je poseban po tome što predstavlja i jedinstveno rešenje izolacije objekata s unutrašnje strane bez rizika pojave algi i gljivica.
Silka je naš blok s prvenstvenom namenom zidanja objekata i pregradnih zidova sa izrazito visokim zahtevima u pogledu zvučne izolacije.
Ono što je zajedničko za sve naše proizvode i brendove jeste da su potpuno prirodni materijali i sirovine korišćene za njihovu proizvodnju, te samim tim imaju minimalan uticaj na životnu sredinu, a stvaraju zdravu i prijatnu mikro klimu prostora.

ytong-palete

Koji je najvažniji savet koji biste dali građanima prilikom odabira i kupovine stambenog prostora? O čemu treba voditi računa kada su u pitanju već izgrađeni objekti?

Odabir stambenog prostora predstavlja jednu od važnijih životnih odluka. Biramo mesto gde ćemo provesti veći deo svog života. Treba se informisati o energetskom razredu objekta, o materijalima koji su korišćeni tokom gradnje da bi izbegli eventualno veće troškove za grejanje i hlađenje, ili da bi izbegli neugodnosti sa građevinskim štetama poput pojave algi i gljivica. Svakako je poželjno angažovati stručnjaka ili kontaktirati nas kao proizvođače. Mi smo uvek dostupni i rado ćemo pomoći.